Pagina wordt geladen ...
Bel ons op: 0528 23 23 28 of e-mail naar info@equipmentland.nl
zoeken

Drewtech Cardaq 3 Plus

Drewtech Cardaq 3 Plus

klik op de afbeelding om te vergroten

Drewtech Cardaq 3 Plus
Drewtech Cardaq 3 Plus
Drewtech Cardaq 3 Plus
Drewtech Cardaq 3 Plus
€ 1.595,00
€ 1.318,18 excl.btw

Artikelnummer: DIAG416

 

DREW TECHNOLOGIES CARDAQ-PLUS 3
Software snel en eenvoudig in het voertuig laden

De Euro 5-wetgeving verplicht autofabrikanten om software updates van voertuigmodules beschikbaar te stellen aan een niet automerk gebonden garagebedrijf. De Drew Technologies CarDAQ-Plus 3 is geschikt voor het (her)programmeren van modules voor voertuigen vanaf Euro-5 standaard.

Drew Technologies is marktleider op het gebied kwalitatieve en betrouwbare universele Pass-Thru interfaces.

De Drew Technologies CarDAQ-Plus 3 ondersteunt naast de SAE J2534-1 en SAE J2534-2 protocollen ook CAN FD, 4 CAN Channels, v05.00 API en DoIP

Ontworpen om te communiceren met moderne voertuigen maakt de Drew Technologies CarDAQ-Plus 3 J2534 Pass-Thru interface de programmeer- en aanmeldprocedures betrouwbaar en eenvoudiger.

Drewtech Cardaq 3 Plus.

Inleiding tot PassThru (J2534) -programmering

De EPA heeft verplicht gesteld dat alle modelauto's uit 2004 de SAE J2534-norm moeten ondersteunen. Wat is deze nieuwe norm en wat betekent deze voor u?

Eerst wat geschiedenis:

De EPA is al lang geïnteresseerd in auto's. In 1994 gaf de EPA het mandaat dat alle lichte voertuigen een standaardconnector voor On-Board Diagnostics (OBD) hebben. De SAE (Society of Automotive Engineers) heeft de OBD-standaard opgesteld, ook wel bekend als 'J1962'. Deze norm specificeert de grootte, positie en het ontwerp van de OBD-connector. Iedereen kan een apparaat (een scantool genaamd) op de connector aansluiten om de uitstoot van de auto te controleren en eventuele recente emissiegerelateerde fouten te bekijken.

Een computer in de auto, de Engine Control Unit (ECU) genaamd, regelt de brandstofinjectie, bougies en (indirect) de uitstoot van de auto. De software die op de ECU draait, wordt 'firmware' genoemd omdat deze moeilijker te wijzigen is dan normale software. Eén ECU kan in veel verschillende automodellen worden gebruikt met slechts kleine wijzigingen in de ECU-firmware. In feite kan één automodel voldoen aan de emissiewetten in verschillende landen door de firmware te wijzigen. Bijgewerkte firmware kan bugs verhelpen en de emissie-output vernauwen nadat een auto de fabriek verlaat.

De EPA wil meer:

De EPA realiseerde zich al snel dat de uitstoot van een auto slechts zo goed is als de firmware op de ECU. Tot nu toe konden alleen autodealers de ECU-firmware upgraden met tools die soms net zoveel kosten als de auto zelf. Vanaf modeljaar 2004 wil de EPA dat iedereen (inclusief autoreparatiewerkplaatsen en autoliefhebbers) zijn auto "tegen een redelijke prijs" kan upgraden. Om dit te bereiken, vroegen ze SAE om de J2534 API te maken.

Wat is een API?

Een API (Application Programming Interface) is een 'rendez-vous point' tussen twee stukken software. Elke Windows-applicatie (zoals MS Word en Photoshop) kan bijvoorbeeld op elke printer afdrukken. Hoe is dit mogelijk? De applicatie en het printerstuurprogramma communiceren via een API. Hoewel elke printer verschillende hardware heeft, zien alle printerstuurprogramma's er voor Windows-toepassingen 'hetzelfde uit'. U kunt elke printer vrij kiezen op basis van uw voorkeuren (kleur, formaat, duurzaamheid, kosten, snelheid) zonder dat u zich zorgen hoeft te maken over incompatibele software. In dezelfde geest zorgt de J2534 API ervoor dat alle hardware voor "autocommunicatie" er hetzelfde uitziet.

De software

De EPA dwingt autofabrikanten om software vrij te geven die de firmware van hun auto's bijwerkt. De applicatie moet op Windows draaien en de J2534 API gebruiken om met de auto te praten. Iedereen kan deze software kopen, zelfs individuele autoliefhebbers. De software moet worden verkocht 'voor een redelijke prijs', die waarschijnlijk een paar honderd dollar zal zijn.

 

De hardware

Een J2534-apparaat wordt aan de ene kant aangesloten op de OBD-connector van een auto en aan de andere kant op een computer. Deze apparaten worden niet gemaakt door autofabrikanten, maar door elk bedrijf dat een kans ziet. Onder de motorkap moet het apparaat een groot aantal verschillende voertuigprotocollen spreken (ISO9141, J1850VPW / PWM, CAN, enz.) Die door de verschillende fabrikanten worden gebruikt. Elk protocol heeft verschillende spannings- en timingvereisten, dus dit is geen triviale taak. Gelukkig wordt elk apparaat geleverd met een softwarestuurprogramma dat de J2534 API implementeert. Omdat de bestuurder de communicatie met het apparaat onzichtbaar afhandelt, hoeven schrijvers van applicatiesoftware zich geen zorgen te maken over de verbindingsdetails of low-level auto-protocollen.

Waar is het goed voor?

De combinatie van "redelijke kosten" ECU-upgradesoftware en concurrentie tussen J2534-apparaatfabrikanten zal nieuwe markten creëren. We voorspellen dat autoreparatiewerkplaatsen en sommige autoliefhebbers het rendabel zullen vinden om ECU-upgrades in rekening te brengen. Stel je voor dat je Midas of Jiffy Lube binnenrijdt en leert: "Uw autofabrikant raadt nieuwe ECU-firmware aan. Het kost een paar dollar, maar het zal ervoor zorgen dat uw motor schoner loopt." Door de upgrade aan te schaffen, dragen consumenten bij aan het opruimen van het milieu.

Dit is wat dit voor jou betekent

Voor gewone autogebruikers betekent dit dat uw auto in elke garage volledig kan worden onderhouden. U hoeft niet langer de monopolieprijs van de dealer te betalen voor firmware-upgrades. De nieuwste firmware biedt mogelijk een beter benzineverbruik of gewoon het aangename gevoel van lagere emissies. Het kan ook ECU's goedkoper maken, aangezien detailhandelaren één ECU kunnen opslaan en deze voor veel gerelateerde automodellen kunnen herprogrammeren.

Voor autoliefhebbers wordt prestatiebevorderende firmware eenvoudiger te installeren. Sterker nog, het 'downgraden' naar de originele firmware zal ook gemakkelijker zijn. Veel van de 'verbeterde' firmware is niet 'straatlegaal' omdat deze niet door EPA is goedgekeurd. Met J2534 kunnen weekendstrijders hun auto upgraden wanneer ze op een circuit racen en vervolgens terugkeren naar de reguleringsfirmware voor het woon-werkverkeer op maandag.

Voor autofabrikanten betekent dit het extra gedoe van het schrijven en verkopen van software. Aan de andere kant zal het in de toekomst gemakkelijker zijn om emissieproblemen op te lossen. Als de EPA een emissiegerelateerd probleem constateert, kunnen upgrades beschikbaar worden gesteld aan de consument bij de dichtstbijzijnde autoreparatiewerkplaats in plaats van miljoenen auto's terug te roepen naar de dealers.

Gevolgtrekking

J2534 is een duidelijke win-winsituatie voor consumenten, fabrikanten, milieuactivisten en autoliefhebbers. De EPA gebruikt open standaarden en de vrije markt om auto's tiptop in orde te houden.

 

Gebruikers handleiding

- CAN FD
- J2534 V05.00 API
-4 CAN Channels
- DoIP

J2534 OEM Diagnostics:
• BMW/Mini – ISTA
• FCA – Wi-Tech 2.0
• Ford – Ford J2534 Diagnostic System (FJDS) & Ford Diagnostic and Repair System (FDRS)
• GM – Global Diagnostic System (GDS2)
• GM – Tech2Win (PC-based Tech2 software)
• Honda – Honda Diagnostic System (i-HDS)
• Jaguar/LandRover – Integrated Diagnostic Software (IDS) & Symptom-Driven Diagnostics (SDD)
• Mercedes-Benz – XENTRY J2534 Pass-Thru
• Mistubishi – Multi-Use Tester III Special Edition (MUT3–SE)
• Nissan – Consult III Plus R2R
• Subaru – Subaru Select Monitor 4 (SSM4)
• Toyota – TechStream
• VW/Audi (VAG) – Offboard Diagnostic Information System (ODIS)
• Volvo – Volvo Information and Diagnostics for Aftersales (VIDA)
airpress
gys
achydraulic
rav
velyen
hunter
ctr
texa
nilfisk
arex
sice
chicagopneumatic
romess
hitachi
fluke
omcn
unit
rotary
lujan
beta
waeco
ate
privacy statement | algemene voorwaarden | sitemap | contact | cookie instellingen | website ontwerp dotsolutions